یک استاد نمونه کشوری گفت: طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون به استانهای دیگر با منافع ملی مغایر است.
مهدی
قمشی دوشنبه شب در نشست بررسی انتقال آب از سرشاخه های کارون و تاثیر آن
بر کشاورزی خوزستان اظهار کرد: درباره مخالفت با انتقال آب بحث های زیادی
شده است ولی ما می خواهیم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم.
وی
با اشاره به افزایش مصرف آب در سال های اخیر اظهار کرد: مشکل آب در یکی دو
دهه اخیر شروع و در برخی نقاط دنیا وضعیت بحرانی شده است.
قمشی
افزود: بر اساس شاخص بنیاد توسعه پایدار سازمان ملل، فقط می توان 20 درصد و
حداکثر 40 درصد آب های قابل استحصال را در هر کشور مصرف کرد این در حالیست
که ما 80 درصد آب های قابل استحصال کشور را مصرف می کنیم و این وضعیت فوق
بحرانی است.
وی
اضافه کرد: برخی ها مدعی می شوند که آب اضافه کارون به خلیج فارس می ریزد و
هدر می رود اما شاخص های سازمان ملل نشان می دهد که این نظریه غلط است
زیرا سوء استفاده از منابع طبیعی بیش از 40 درصد ما را به بحران می رساند و
باید اجازه دهیم کارون در بستر طبیعی خود جریان داشته باشد این در حالیست
که اکنون در کارون با بحران مواجهیم و نخیلات در پایین دست رودخانه روبه
نابودی رفته اند.
قمشی با بیان اینکه سال ها است در کارون دچار مشکل
هستیم، تاکید کرد: در واقع در تمام کشور دچار بحران آب هستیم و انتقال آب
میان حوزه ای به این معنی است که بحران را از منطقه ای به یک منطقه دیگر
منتقل کنیم به عبارتی بحران خوزستان را بیشتر و بحران یک منطقه دیگر را
کمتر می کنیم.
مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: پیش شرط های
بین المللی طرح های انتقال آب میان حوزه ای در مساله انتقال آب کارون باید
رعایت شود که یکی از آنها وجود آب اضافه در حوزه آبریز کارون است، همچنین
در حوزه مقصد باید گزینه هایی مانند شیرین کردن آب، تغییر الگوی کشت و
مدیریت تقاضا و بهبود مصرف اجرا شده باشد.
وی با اشاره به نوسانی که
در آمار آبدهی کارون وجود دارد، افزود: تنها برای 13 میلیارد مترمکعب آورد
کارون می توان برنامه ریزی کرد که این رقم در سال های خشکسالی به 10
میلیارد مترمکعب و کمتر از آنهم می رسد بنابراین این مساله نیاز به برنامه
ریزی دارد و نباید مانند سال های اخیر کشاورزی در خوزستان به دلیل کم آبی
تعطیل شود در حالی که آب برای کشاورزی سایر استان ها انتقال داده می شود.
قمشی
اضافه کرد: نباید فراموش کرد که کارون از استان های دیگر همچون چهارمحال و
بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان نیز عبور می کند که این استان ها
در حال توسعه هستند و این مساله باعث می شود در خوزستان هر سال بر مشکلات
اضافه شود.